PROGRAM SZKOLENIA
(w godz.: 1-szy dzień 10.00-15.15, 2-gi dzień 9.00-14.30)
1. Finansowy cel działania przedsiębiorstwa
– jakie cele finansowe przedsiębiorstwa stawiają sobie najczęściej i jakie to ma znaczenie dla oceny kontrahenta
– maksymalizacja wartości przedsiębiorstwa, jako podstawowy finansowy cel nowoczesnych przedsiębiorstw
– przepływy pienienie netto, operacyjne przepływy pieniężne i wolne przepływy pieniężne i ich zastosowanie w prognozowaniu kondycji podmiotów
– wpływ zmian poziomu sprzedaży na wartość przedsiębiorstwa
Ćwiczenia
Trening rozpoznawania perspektywy właściciela i wierzyciela (szerzej interesariuszy) a wyniki analizy finansowej. Ocena czynników wpływających na obraz firmy.
2. Jakich informacji można oczekiwać od przedsiębiorstw?
– sprawozdania finansowe i statystyczne sporządzane przez przedsiębiorstwa, w zależności od formy prawnej działalności
– informacja o sprawozdaniach, jakich można oczekiwać od przedsiębiorstw w zależności od formy i zakresu prowadzonej działalności – i wstępne omówienie – co z tych informacji
można się dowiedzieć się i kiedy, źródła analizy finansowej przedsiębiorstwa. Co naprawdę mówią a czego nie mówią sprawozdania finansowe?
– metody i zasady rachunkowości i ich wpływ na ekonomiczną zawartość informacyjną sprawozdań finansowych, metody i zasady stosowane w rachunkowości, elementy
sprawozdania finansowego, podmioty zobowiązane do badania i ogłaszania sprawozdań finansowych
Wykład
Ogóle omówienie treści dostępnej w sprawozdaniach.
3. Ocena wiarygodności na podstawie ogólnej analizy sprawozdań finansowych
– ogólna analiza bilansu
– ocena wypłacalności przedsiębiorstwa na podstawie bilansu
– metoda Wilcoxa
– salda strukturalne bilansu
– ogólna analiza rachunku zysków i strat
– prognozowanie kryzysów w ocenianym przedsiębiorstwie i ocena ich istotności
– sygnały ostrzegawcze
– analiza rachunku przepływów pieniężnych {cash flow} – metoda pośrednia
Ćwiczenia
Studia przypadków oparte na danych zawartych w rzeczywistych sprawozdaniach finansowych prezentujące omawiane metody oceny i ich interpretacja.
4. Ocena wiarygodności na podstawie analizy wskaźnikowej
zasady interpretacji wskaźników, analiza struktury bilansu, analiza rentowności, analiza płynności, cykl konwersji gotówki, strategie zarządzania kapitałem obrotowym netto, analiza efektywności, analiza poziomu zadłużenia, 5c klienta, metody punktowe, analiza dyskryminacyjna
Ćwiczenia
Studia przypadków oparte na danych zawartych w rzeczywistych sprawozdaniach finansowych prezentujące omawiane metody oceny i ich interpretacja.
OPIS SZKOLENIA
Do udziału w szkoleniu zachęcamy osoby, które chciałyby w sposób bezpieczny (bez szkodliwych uproszczeń) dokonywać oceny kontrahentów. Zapraszamy osoby, które chcą się rozwijać w kierunku bezpiecznego pozyskiwania klientów, lecz również specjalistów z działów stykających się z aktywizowaniem sprzedaży, udzielaniem kredytu kupieckiego, windykacją czy finansami. Szczególne zaproszenie kierujemy również do właścicieli lub zarządzających małymi i średnimi przedsiębiorstwami, którzy zainteresowani są nawiązywaniem kontaktów z nowymi partnerami biznesowymi, którzy chcieliby wykorzystać analizę finansową do oceny własnej organizacji.
Narzędzia analizy ekonomiczno-finansowej to zbiór instrumentów przydatnych do oceny zdrowia finansowego przedsiębiorstwa. Właściwa ocena organizacji, wymaga zrozumienia jaka jest jej zdolność do generowania pieniędzy. Zrozumienie, w jaki sposób ona zarabia.
Zdecydowana większość czasu poświęcona analizie finansowej to praca nad sprawozdaniami finansowymi, próba zrozumienia strategii, analiza branży, poszukiwanie odpowiedzi na pytanie w jaki sposób organizacja tworzy wartość lub ją traci.
Proponujemy szkolenie, dzięki któremu uczestnik będzie potrafił używać narzędzi do analizowania finansowej kondycji przedsiębiorstwa z uwzględnieniem jego przyszłych zdolności do tworzenia wartości oraz bezpiecznego i korzystnego dla jego kontrahentów funkcjonowania.
W trakcie szkolenia przykłady i analizowane przypadki opierają się na danych rzeczywistych. Uczestnik będzie nabierał umiejętności:
• analizowania zdarzeń na podstawie sprawozdań finansowych,
• oceniania sprawozdań w kontekście obecnej i przyszłej kondycji przedsiębiorstwa,
• rozpoznawania sygnałów ostrzegawczych, możliwych do zidentyfikowania na podstawie dostępnych danych.
Proponowane szkolenie w praktyczny i skuteczny sposób rozwija umiejętności analitycznego myślenia, łącząc je ze zintegrowanym i całościowym spojrzeniem na ocenianą organizację z perspektywy jej strategii oraz z uwzględnieniem etapu rozwoju branży i wpływu czynników spoza organizacji.
PROWADZENIE SZKOLENIA
dr hab. Grzegorz Michalski, adiunkt w Katedrze Zarządzania Finansami Przedsiębiorstw Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Specjalista w zakresie finansów przedsiębiorstwa. Członek branżowych stowarzyszeń, m.in.: European Finance Association (EFA), American Finance Association (AFA), Polskiego Stowarzyszenia Finansów i Bankowości (PSFiB). Członek rady naukowej renomowanego czasopisma z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem: „Problems and Perspectives in Management (PPM)”. Autor i współautor licznych publikacji i książek.