PROGRAM SZKOLENIA

(w godz.: 1-wszy dzień 10.00-15.15, 2-gi dzień 9.00-14.15)

Dzień 1.

1. Szeregi czasowe sprzedaży: [ 0.5 godz. ]

– rodzaje danych w analizie i prognozowaniu sprzedaży,
– składniki szeregów czasowych sprzedaży.

2. Modele rozwoju sprzedaży w czasie: [ 0.5 godz. ]

– metody naiwne,
– prognozowanie sprzedaży na podstawie metod naiwnych.

3. Trend i sezonowość sprzedaży: [ 1.5 godz. ]

– rodzaje trendów,
– wygładzanie szeregu sprzedaży (identyfikacja trendu metodą mechaniczną),
– obliczanie i interpretacja wskaźników sezonowości sprzedaży,
– model trendu.

4. Błędy prognoz: [ 0.5 godz. ]

– obliczanie błędu prognozy,
– rodzaje błędów prognoz.

5. Wyodrębnianie determinantów sprzedaży: [ 1 godz. ]

– Jak sprawdzić co wpływa na moją sprzedaż?
– testowanie korelacji sprzedaży z wybranymi zmiennymi objaśniającymi,
– determinizm sprzedaży – wyciąganie wniosków na podstawie danych z próby.

6. Budowa prostego modelu zależności jednokierunkowej: [ 1 godz. ]

– liniowy model regresji z jedną zmienną, która objaśnia sprzedaż,
– liniowy model regresji z wieloma zmiennymi objaśniającymi sprzedaż,
– ocena modelu sprzedaży,
– interpretacja związków w modelu sprzedaży,
– prognozowanie sprzedaży na podstawie liniowego modelu sprzedaży.

7. Przykład prostej analizy połączonej (conjoint): [ 1 godz. ]

– przykład badania preferencji nabywców,
– kodowanie danych jakościowych i ilościowych,
– weryfikacja cech produktu zwiększających lub zmniejszających sprzedaż.

Dzień 2.

8. Nieliniowe modele sprzedaży: [ 2 godz. ]

– model potęgowy,
– model wykładniczy,
– model hiperboliczny (określanie poziomu nasycenia sprzedaży),
– model logarytmiczny,
– model wielomianowy (cykl życia produktu).

9. Dostosowywanie poziomu ceny: [ 0.5 godz. ]

– prognozowanie sprzedaży, przy różnym poziomie ceny,
– przykład zastosowania modeli nieliniowych.

10. Modele sprzedaży z trendem analitycznym: [ 1 godz. ]

– liniowe modele z trendem,
– nieliniowe modele z trendem,
– prognozowanie sprzedaży na podstawie modeli z trendem.

11. Modele sprzedaży z trendem analitycznym i sezonowością: [ 0.5 godz. ]

– kodowanie zmian sezonowych,
– testowanie wahań sezonowych sprzedaży,
– prognozowanie sprzedaży na podstawie modeli z trendem i sezonowością.

12. Proces naśladownictwa nabywców: [ 1.5 godz. ]

– przygotowanie danych,
– prognozowanie na podstawie sprzedaży opóźnionej w czasie,
– prognozy statyczne i prognozy dynamiczne sprzedaży.

13. Prognozowanie w oparciu o modele mieszane – łączenie poznanych metod [ 0.5 godz. ]

 

OPIS SZKOLENIA

Szkolenie przeznaczone jest dla:
– analityków sprzedaży,
– menadżerów sprzedaży,
– osób zajmujących się planowaniem sprzedaży,
– osób zainteresowanych tematyką prognozowania sprzedaży.

Celem szkolenia jest opanowanie podstawowych metod analizy ilościowej sprzedaży w programie MS Excel dla potrzeb prognozowania.

 

Uwaga: wymagany własny laptop lub dopłata do ceny szkolenia 100 zł.

 

PROWADZENIE SZKOLENIA

Prowadzenie szkolenia: dr Rafał Zbyrowski adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w badaniach ilościowych rynku i prognozowaniu sprzedaży z wykorzystaniem pakietów STATA, EViews, SPSS, Statistica, Gretl, MS Excel, AMOS. Trener Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) w ramach doradztwa finansowego EFPA oraz Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji (COME). Twórca i realizator wielu kursów szkoleniowych. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych związanych z budową i praktycznym wykorzystaniem narządzi ilościowych w biznesie. Analityk posiadający w swym dorobku wiele projektów badawczych z zakresu zarządzania, planowania sprzedaży i analizy rynku nieruchomości.